Kategóriák
Akciók
Salt EX 170 mm-es hajtókarszett + Salt Comp 25T lánckerék
Salt EX 170 mm-es hajtókarszett + Salt Comp 25T lánckerék 39.750Ft 15.890Ft
Szerelési tanácsok
Tech Tips by OGBS.hu: Kerékfűzés


Sokan bajlódnak azzal, hogy megtanuljanak kereket fűzni. Pofonegyszerű a dolog, és ha egyszer elsajátítod, nem kell szervízbe hordanod a biciklidet, esetleg napokat várva arra, hogy elkészüljön, nem is szólva annak költségéről. Az így megspórolt időt töltsd inkább gyakorlással, mintsem azzal, hogy nézed, amint a haverjaid kint izzítanak a jó levegőn. Nem kell hozzá nagyon drága és speciális szerszám sem, mindössze egy jó küllőkulcs, és egy sima csavarhúzó.


1. Hozzávalók: egy felni és egy agy, ugyanolyan küllőszámmal, megfelelő méretű küllők és a már említett szerszámok. Találd ki, hogy hány keresztre akarod fűzni a kerekedet, mielőtt küllőt veszel hozzá, a jobb üzletekben pontosan az általad favorizált méretet fogod kapni, ha elmondod, milyen agyat és felnit akarsz összehozni. Lehet radiálisan (sugárirányban) is fűzni, de ez nem olyan erős. Leginkább a 3 keresztes fűzést javasoljuk, ez a legtartósabb.




2. Fogd meg az agyat (szinte mindegy, hogy első vagy hátsó, csak mindkét oldalon hozzáférj a küllőperemekhez), és fűzz be egy küllőt úgy, hogy a feje kifelé nézzen. A küllő menetes részét dugd be a felni szelep melletti furatába -figyelve arra, hogy ha a felnin nem egy sorban helyezkednek el a furatok, hanem inkább a felni pereme felé tartanak-, a felső lyukba csavard be a küllőanyával. Érdemes kb. a menet feléig betekerni a küllőanyát, nem tovább. Ha valami miatt nehezen kap rá az anya a küllőre, a csavarhúzóval rásegíthetsz.




3. A következő küllő beillesztéséhez hagyj ki az agyon egy furatot, a felnin pedig hármat, és a negyedikbe fűzd be a küllőt a küllőanyával. Ennek a kihagyásnak fontos szerepe van, majd később meglátod. Mi most három keresztes fűzést csinálunk, kicsivel hosszabb küllővel 4 kereszteset tudnánk összehozni.




4. Ismételd addig a következő küllők beillesztését azon logika alapján, mint az első kettőnél. Figyelj arra is, hogy a küllőanyákat is körülbelül ugyanaddig tekerd be minden esetben. Így összesen kilenc küllőt fűztél már be.




5. Fordítsd meg a kereket, hogy a másik oldalt elkezdhesd befűzni. Fontos, hogy az agy fölé hajolva megnézd, hová kerül a másik oldal első küllője az agyban. Mivel a fűzést jobbra folytatjuk, a már befűzött oldalhoz viszonyítva a következő küllőnek kissé jobbra kell esnie az agyban. A küllőfej most is kifelé álljon, a felniben pedig a szeleptől jobbra, a második lyukba kell becsavaroznod a küllőt. Folytasd az előbb már ismertetett folyamatot: egy lyuk kimarad az agyon, három a felnin, és illeszd be ezen oldal összesen kilenc küllőjét.




6. Az egész kerékben most 18db küllő van. Most fontos mozzanat következik: fogd meg erősen az agyat, és csavarj rajta egyet az óramutató járásával megegyező irányban, ügyelve arra, hogy az összes küllőanya a helyére kerüljön a felniben. Ezután tudod beilleszteni a többi küllőt, megadva a kerék tartását a keresztirányú küllők befűzésével. Fogj meg egy küllőt, és most az egy belseje felől fűzd kifelé, hogy a feje az agy belseje felé mutasson! Ezután a küllőt fordítsd az eddigi iránnyal szembe, úgy, hogy két küllő felett, de a harmadik alatt érjen a felnihez! Fontos a harmadik alatt átvezetni, ez ad külön stabilitást a keréknek. Rögzítsd küllőanyával a másik oldalról jövő küllő mellé a képen látható módon!




7. Az egyik oldal teljesen be is lesz fűzve, ha az iménti mozzanatot még nyolcszor megismétled. Egy kicsit kell játszani a küllők átbújtatásával a harmadik küllő alá, de nem vészes. Figyelj arra, hogy ne hajlítsd meg túlságosan a küllőt, és a menetes végével ne karcold össze a felnidet! Most 27db küllő van a kerekedben.




8. Most fordítsd át a kerekedet a másik, még nem teljesen befűzött oldalára, és kezdd el a maradék 9db küllőt is befűzni, ugyanígy három keresztesre. Ne tévesszen meg, hogy a küllők egyszer már az agy peremén belül keresztezik egymást, így jön ki a három kereszt. Itt se felejtsd el a harmadiknál átbújtatni a küllőt a másik alatt!




9. Ha az utolsót is befűzted, gyakorlatilag a fűzéssel megvagy. Ezután következik a küllők meghúzása és a centírozás. Minden küllőanyát igyekezz pontosan ugyanaddig betekerni a csavarhúzóval, így nem kell annyit bajlódni a küllőkulccsal. Ha ez megtörtént, túl nagy tojás nem lehet a kerékben, és már csak centírozni kell. Tedd be a kereket a biciklidbe (vagy ha van, centírozó állványba), még gumi nélkül! A fékpofáknál (ha van fent féked) látod leginkább, merrefelé van még nyolcas. Igyekezz minden küllőt hasonlóan feszesre állítani, és a nyolcast az ellenkező oldali küllők meghúzásával kiszedni! Sok gyakorlással tökéletes eredményt lehet elérni. Ha elsőre nem is jön össze jól a centírozás, idővel bele lehet jönni. Ha végeztél, tedd fel a felniszalagot, majd a külsőt és a belsőt, és be is szerelheted.




Megjegyzés: ha nem normál, hanem keresztfűzésű felnit vettél (ilyen például a G-Sport Ribcage és Birdcage, illetve az éclat X-Odus), a felnik furata másképp van szögben fúrva. Keresztfűzéshez (mely kifejezés nem összekeverendő a küllők egymással való keresztezésével) az agyból induló küllőket a felni ÁTELLENES furatába kell küllőanyával rögzíteni, nem az aggyal megegyező oldali furatba! Ha nem vagy biztos a dolgodban, kérj tanácsot, vagy segítséget tőlünk! info@ogbs.hu


Felemás agyperem-magasságú hátsóagyak többsége befűzhető ugyanolyan méretű küllőkkel, de a magasabb agyperem oldalából kiinduló küllőket kissé jobban be kell tekerni a küllőanyáknál.


A megfelelő küllőhossz kiválasztásánál hasznos segítség a Pijin küllőhossz-kalkulátora:
http://www.pijin.co.uk/spokecalc.html


Sok sikert kíván a fűzéshez az OGBS.hu!

Folytatás